I tidigare tjänster har jag haft operativt ansvar för digitala kanaler. Kanalerna har varit sociala medier, extern webb och intern webb. Detta har inneburit att jag var en gatekeeper för vad som publiceras i kanalerna. Säkerställt att det som publiceras följer kanalstrategin samt varumärket. Fokus är i allra flesta fallen att driva trafiken till företagets webbsida.
Statistik är ett måste, utan detta vet vi inte om det vi gör är rätt. Jag jobbar löpande med att ta ut statistik från samtliga kanaler och gör egna jämförelser för de kanaler som företag är aktiva i. Jag granskar och tittar på statistiken för att se att man har tänkt rätt och vid behov justerar innehåll.
Att använda fakta för att nå rätt i kanalerna har haft ett högt fokus, inte känslan, att jobba datadrivet är för mig en självklarhet.
Tididgare uppdrag har även varit att coacha och hjälpa andra med hur de kan skapa innehåll som ger räckvidd och ett högt engagemang samt att skapa en större kännedom om varumärket.
Det är viktigt att varje innehåll som ska publiceras har ett mål. Målet ska vara tydligt, för att veta vad som ska uppnås.
Det är viktigt att veta vad kunden vill att CTA och KPI ska vara för att hamna rätt. Även här är det ett stort fokus på målet med det som ska publiceras, oavsett kanal.
Jag älskar problemlösning, att undersöka och göra detektivarbete i kanalernas algoritmer gör att man får en bättre förståelse för hur kanalen fungerar samt hur man ytterligare kan öka räckvidd och engagemang.
Inlägg som inte funkat behöver man ställa sig frågan, varför blev det inte den räckvidd och CTA som vi satt som mål? Var blev det fel? Att analysera både när det går bra och dåligt är ett måste. Låt inte algoritmen begränsa dig utan jobba med den!
Utöver arbetet med sociala medier och webben, både intern och extern, har jag i snart 20 år jobbat brett inom IT. Mina starka sidor är att jag är tekniskt kunnig inom såväl hårdvara som mjukvara. Jag har ett brinnande intresse för digitala/webbaserade tjänster.
Jag är van vid att hålla i webbinarium med varierande antal deltagare, både från 10-talet deltagare till 100-tals. Har arbetat med både
Certifierad projektledare på IHM Business School
Program jag behärksar
Office365 - alla populära och mest använda appar inom sviten O365
Sharepoint
EpiServer (redaktörsverktyget)
Photoshop
Adobe Acrobat
Illustrator (basic)
Indesign (basic)
Google Analytics
Google Data Studio
Google AdWords
Google Ad Manager
Google Trend
Camtasia (videoredigering)
HTML5
CSS
Sociala medier
Facebook Business Manager
TikTok
Snapchat
Later (planeringsverktyg för sociala medier)
Kampanjer på:
Google Ads
TikTok
Snapchat